Livegen...

Ok, bered er på lite gnäll... Har ju blivit erbjuden ett jobb - en provanställning på 6 månader, där min grundlön sjunker med 40%, där mina semesterdagar blir färre och där min arbetsvecka ökar från 35 till 45 timmar.

Har naturligtvis lagt motbud och försökt förhandla men ligger i underläge, då de naturligtvis vet att jag är arbetssökande.
Mao jag får inte tacka nej utan giltiga skäl för då riskerar jag att få min ersättning sänkt. Och svaret på mitt motbud var lika med utgångspunkten.

Så nu har jag magknip. Saken är den att jag kan köpa sämre lön och semester, men när min nya arbetsgivare i princip inte kan acceptera flextid så funkar inte jobbtiderna med familjelivet!

Min man kan inte pga sitt jobb lämna/hämta varje dag! Minstingen klarar inte dagar på dagis från 7.30 till 17.30. Finns inga mor- och farföräldrar som kan hjälpa oss och barnflicka har vi inte råd med (speciellt inte med min nya lön).

I-lands problem kan tyckas och jag håller med! Och skulle jag lita på att det i förlängning med det här nya jobbet skulle bli bättre så visst... Men det finns inga garantier, så då faller allt - SGI, pension allt blir sämre.

Återstår två lösningar: jag börjar jobba och söker jobb fortfarande (när jag nu ska hinna med det) - jag tar ersättningssmällen i fall att mitt nej skulle bli anmält....
Hur skulle ni göra??

Fröken Ångest






Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0