Het potatis - julfirande

Ännu en sömnlös natt avverkad…pga min ursprungsfamilj och alla dessa upplevda MÅSTEN runt det kommande julfirandet.

 

Helst skulle jag inte vilja fira alls med min ursprungsfamilj – helt enkelt för att det är som att fira med en bomb som kan brisera vilken sekund som helst.

 

Igår ringde mamma och ville två saker – det ena var att diskutera min syster som mår dåligt psykologiskt nu – och den diskussionen var lätt att avstyra –  jag vägrar att prata om min syster och hennes problem med mamma. Har varit emotionell sophink i för många år för min mamma och jag spelar inte det spelet längre.

 

Däremot ville mamma bjuda in mig och min familj till juldagen eller annandagen.

Jag frågar då om vi kan ta det vid lunch då – eftersom jag är höggravid och inte orkar senare. Svar på det blir: ”Nej jag äter inte lunch”.

 

OK, då säger jag men kommer du ihåg att jag inte kommer ut med min familj om det är alkohol inblandat? Och då kommer alla dessa : ”ja, men det är ju jul”, och ”vin är ju endast en måltidsdryck”… Men hon lovar tillslut att ingen alkohol ska serveras…

 

Och jag känner mig trängd in i ett hörn… Första tanken, jaha då måste vi åka ut dit och hela mitt hjärta skriker ”NEJ Jag vill inte!!!”

 

Jag litar inte på någon som är beroende. Jag har gjort det så många gånger – levt på hoppet att det minsann blir annorlunda den här gången – och lika många gånger så blir man besviken. Och den här gången är det ju inte bara min mamma utan även min systers on/off kille – 2 stycken alkoholister som ska avstyras från att dricka – bra recept på framgång va?

 

Visst det kanske funkar och båda 2 sköter sig… men risken som det innebär och det faktum att jag kommer att utsätta mitt barn för den situationen. NEJ, jag går inte med på det.

 

Så kompromissen det här året är att jag kommer ut själv till mammas middag och sen blir alla bjudna hem till oss på tidig middag UTAN alkohol den 27:e. Jag får lägga en slant på catering för jag bara orkar inte laga maten.

 

En sak är säker – nästa jul firas utomlands och inget firande hemma med min ursprungsfamilj!!!

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0